Monday, November 2, 2009

Chlorinated Water Causes Cancer

Chlorinated water linked to rectal and bladder cancers

The straits times, Thursday, July 2, 1992

WASHINGTON-Chlorine, the chemical used to purify most of the US water supply, produced chemical by-products that caused a significant number of cases of rectal and bladder cancers each year, medical researchers said on Tuesday.

At least 18 per cent of rectal cancers (about 6,500 cases a year), and 9 per cent of bladder cancers (about 4,200 cases a year), could be linked to drinking, bathing and showering in chlorinated water, they wrote in the American Journal of Public Health.

It has been known since 1974 that chlorine combines with other organic compounds in water to form dangerous chemicals, among them is chloroform. Several studies have implicated these by-products as causes of cancer.

Dr. Robert Morris and colleagues reached their conclusions after examining 10 previous studies on the cancers-causing ability of chlorinated water.

Dr. Morris cited "... there is a clear pattern between consumption of chlorinated water with rectal and bladder cancers." The study was conducted at the Medical College of Wisconsin, where he is an epidemiologist, and at the Harvard School of Public Health.

Public water supplies depend on chlorine to kill disease-causing bacteria and to keep it pure in storage tanks and pipes. About 3/4 of the water supply in the US is chlorinated. However, the authors and other experts stressed that the new study should not lead to stopping chlorination.

"The potential health risks of microbial contamination of drinking water greatly exceed the risks of cancer", the author said.


Kesan Klorin kepada tubuh manusia:

1. Menjadi toksid kepada tubuh manusia jika terhidu.

2. Menghakis tisu manusia.

3. Amat merbahaya dan boleh membentuk hazard kimia sekiranya bertindak dengan acetylene, ether, gas ammonia dan hydrogen.

Fakta : Tahukah anda Klorin turut digunakan sebagai senjata pada perang dunia pertama?

Ada yang mengatakan, pendidihan adalah cara terbaik untuk membuang klorin, tetapi ia sebenarnya tidak menghilangkan kandungan klorin didalam air. Sebaliknya pendidihan akan menghasilkan Trihalomethanes (TTHM) yang sangat mengerikan akibatnya terhadap kesihatan penggunanya. Sebenarnya, kesan dari klorin yang saya sebutkan diatas adalah kesan segera dan sehingga kini tiada siapa dapat memastikan separah mana kesan klorin terhadap manusia. TETAPI, dari salah satu kajian yang dijalankan KLORIN adalah salah satu penyebab KANSER!!! Selain dari itu tahukah anda, walaupun air telah dirawat dengan Klorin, banyak lagi unsur-unsur cemar yang terdapat di dalam air paip yang masih tertinggal dan boleh memudaratkan kesihatan. Karat, kuman, virus, logam berat, bahan radioaktif malahan najis dan mayat juga antara pencemaran yang turut sama keluar dari paip air yang dibekalkan ke rumah anda seperti yang dilaporkan di dada akhbar.

Pencemaran AIR.

Apakah kesannya terhadap Kita?

Menurut statistik yang dikeluarkan oleh The Sun pada 5 Julai 2003. Seorang dari 4 rakyat Malaysia berkemungkinan menghidap kanser menjadikan 40,000 kes baru kanser setiap tahun. 3,000,000 rakyat Malaysia mengidap Obeseti. Pada 1996 seramai 800,000 orang mengidap kencing manis yang mendedahkan indidividu kepada sakit jantung, mati pucuk dan angin ahmar. Sanggupkah membiarkan diri anda, keluarga dan orang yang anda sayangi termasuk dalam statistik diatas?

Tahukah anda apakah kesan dari bahan logam akibat pencemaran air kepada tubuh manusia?

Logam Dalam Air Yang Tercemar dan Kesan Pada Tubuh Manusia
Aluminium - Cepat tua dan Alzheimer.
Lead / Plumbum - Kanser.
Arsenik - Kesakitan, Kerosakan sistem tubuh dan kematian.
Kadmium - Darah Tinggi dan sakit buah pinggang.
Nitrate - Boleh menyebabkan Kanser.
Flourida - Menurunkan sistem imunisasi dan pertahanan badan dari melawan penyakit.
Flourida juga boleh mengakibatkan sakit jantung
Merkuri - Menyebabkan kerosakan otak dan sistem pusat saraf.
Strontium 90- Menyebabkan Anaemea, Leukimia dan Kanser tulang.
Iodin Radioaktif (dalam susu) - Boleh menyebabkan Kanser Tiroid.
Klorin - Kanser Darah, menyekat metabolisma lemak, enzim dan penyembuhan penyakit.

Selepas membaca kesan dan mudarat yang dibawa oleh air yang tercemar diatas, masih sanggupkah anda memberi susu yang dibuat dari air tercemar untuk anak kecil anda? Atau sanggupkah anda menggunakan air yang dicemari dengan berbagai sisa bahan buangan untuk memasak bagi keluarga anda? Air paip mengandungi pelbagai bahan tercemar yang membahayakan dan mampu menyebabkan penyakit kanser, jantung serta penyakit alergi dan kesan sampingannya. Meminum air yang tercemar secara berterusan boleh merosakkan sel-sel dan mengakibatkan penyakit dan kesengsaraan.


No comments:

Post a Comment