Friday, April 9, 2010

"Minyak Recycle"

Kilang minyak ciplak diserbu


Oleh Muhammad Apendy Issahak
am@hmetro.com.my

2010/04/07

KAJANG: Berselindung di sebalik jenama minyak pelincir antarabangsa, sebuah kilang dipercayai menghasilkan minyak tanpa mengikut piawaian ditetapkan hingga mengakibatkan pemilik kenderaan yang menggunakan bahan itu terpaksa menanggung kerugian kerana mengalami kerosakan enjin.

Bagaimanapun, kelicikan operasi kilang di Kawasan Perindustrian Tamin Jaya di sini tumpas apabila sepasukan anggota penguat kuasa Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) menyerbu kilang berkenaan, pagi semalam.

Siasatan mendapati kilang berkenaan beroperasi secara haram sejak lebih empat tahun lalu dan menghasilkan pelbagai minyak pelincir untuk kenderaan seperti motosikal, kereta serta jentera berat menggunakan jenama antarabangsa dan tempatan.

Pegawai Perhubungan Awam MPKj, Shariman Mohd Noor berkata, serbuan dilakukan berdasarkan aduan pemilik kenderaan yang mengadu kereta mereka mengalami kerosakan enjin selepas menggunakan minyak pelincir syarikat terbabit.

Ekoran itu pihaknya membuat siasatan dan pemantauan ke atas kilang berkenaan selama seminggu sebelum melakukan serbuan, pagi semalam.

“Hasil serbuan mendapati kilang terbabit beroperasi secara haram dan produk dihasilkan juga diragui cara pembuatannya dan mengikut aduan diterima dipercayai minyak pelincir berkenaan mungkin mempunyai campuran minyak diesel.

“Bagaimanapun kita belum dapat memastikan kesahihan dakwaan terbabit dan ujian akan dilakukan melalui sampel diambil sama ada ia mengikut piawaian ditetapkan,” katanya di sini, semalam.

Sementara itu, menurut Penolong Pegawai Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Shazril Reza Nor Azmi, pihaknya mengenakan tindakan mengikut Seksyen 14(B), Akta Timbang dan Sukat, jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda RM4,000, tiga tahun penjara atau kedua-duanya sekali.


Artikel dari Berita Harian

Kilang pelincir palsu disita

2010/04/07

KAJANG: Sebuah kilang haram memproses minyak pelincir palsu menggunakan pelbagai jenama antarabangsa terkenal seperti Pennzoil dan Shell terbongkar dalam serbuan di Balakong dekat sini, semalam.

Operasi yang disertai 50 anggota penguat kuasa dari Majlis Perbandaran Kajang (MPKj), Jabatan Alam Sekitar (JAS), Kastam Diraja Malaysia dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) itu turut menyita kilang terbabit.

Ketua Unit Perancangan Korporat dan Perhubungan Awam MPKj, Shariman Md Nor, berkata premis itu dipantau seminggu lalu berdasar aduan lebih lima pengguna yang mendakwa kenderaan mereka rosak selepas menggunakan minyak pelincir dibekal kilang terbabit.

Siasatan mendapati premis terbabit beroperasi secara haram, tidak berlesen dan mendirikan bangunan tanpa kebenaran MPKj.

“Produk dihasilkan pula dipercayai daripada bahan sisa minyak terpakai, selain tidak menyimpan dan melupus produk dengan betul,” katanya di sini, semalam.

Sementara itu, jurucakap JAS berkata, pemilik premis terbabit menjadi pembekal tidak berlesen dan tidak mengikut standard serta piawai ditetapkan, di samping sampel minyak diambil bagi mengenal pasti kandungan.

“Jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM500,000 dan penjara lima tahun,” katanya.


Sumber Berita Harian

Gunakanlah
Xra Power Motor Oil
Pemangkin kepada Industri Minyak Pelincir
Disahkan dan diakui oleh
X'CEL TRADING SAN DIEGO, USA.
(KANDUNGAN 100% IMPORT)

No comments:

Post a Comment